Powstanie robota (sprzątaczki) – magazyn pv International


Z magazynu PV 10/22

Zarządzający aktywami fotowoltaicznymi, O&M przemówili dostawcy i właściciele projektów: a ich perspektywa pokazuje, czego można się spodziewać po przyjęciu zrobotyzowane czyszczenie w niedalekiej przyszłości. Wyniki dostarczają również nowych informacji na temat tego, jak wtajemniczeni myślą o obecnych ofertach rynkowych i rzucają światło na to, jakie czynniki naprawdę mają znaczenie w procesie wdrażania robotów do czyszczenia słonecznego.

Adresowanie wagi użytkowej

Znawcy branży wyraźnie rozumieją, że czyszczenie instalacji solarnych na skalę przemysłową jest zrównoważone tylko dzięki: automatyzacja i że jego zastosowanie to nie tyle „jeśli”, ile „kiedy”. Wygląda na to, że wiele dzisiejszych dużych elektrowni słonecznych znajduje się na pewnym etapie wdrażania automatyzacji, czy to pełnej, czy częściowej.

Ponadto jednym z najważniejszych czynników przy wyborze zrobotyzowanego rozwiązania czyszczącego jest jego zdolność do skutecznego czyszczenia tysięcy modułów. Około 25% uczestników ankiety wymieniło możliwość czyszczenia dużej liczby modułów jako jedną z trzech najważniejszych funkcji, jakich oczekują od zautomatyzowanego systemu czyszczenia. Z pojemnościami witryn słonecznych sięgającymi setek, a nawet tysiące megawatów, czyszczenie modułów nie jest już dłużej zrównoważone przy ręcznej pracy, ani fizycznie, ani finansowo. Bez automatyzacji właściciele aktywów dosłownie – i w przenośni – zostawiają swoje panele w kurzu.

Pochyły teren

Nie ma dwóch takich samych parków słonecznych, a projekty są zlokalizowane w odległych i nierówny na pustynnym terenie deweloperzy witryn muszą dostosowywać struktury do unikalnych instalacji. Decydując się na zoptymalizowanie witryny za pomocą robota sprzątającego, należy zastosować technologię, która nie zagraża integralności konstrukcji. Jednym z kluczowych czynników, których poszukują właściciele i menedżerowie witryn, jest kompatybilność z różnymi typami modułów i trackerami, a także pokonywanie pochyłego terenu i trudnych struktur gruntowych. Zdolność do pokonywania trudnych konstrukcji i pochyłego terenu była najważniejszym wymogiem technicznym wskazywanym przez uczestników ankiety, a ponad 62% wymienia ją jako jedną z trzech najważniejszych kwestii związanych z technologią czyszczenia zrobotyzowanego.

„Ecoppia wykorzystała swoje dziesięcioletnie doświadczenie i wyczyściła ponad 7 miliardów modułów, aby stworzyć różnorodne solidne rozwiązania zrobotyzowane do pracy na różnych terenach i układach modułów, a my analizujemy dziesiątki tysięcy codziennych operacji robotów w różnych środowiskach i warunkach.” mówi Jean Scemama, dyrektor generalny Ecoppia. „Dzięki temu możemy dostosować nasze nowe funkcje i rozwiązania do różnych potrzeb klientów. Z dumą oferujemy rozwiązania hybrydowe dla miejsc o różnych długościach rzędów, konstrukcjach i terenach – takich jak nasz najnowszy projekt z Lazurowa moc w Indiach. Nasze zespoły wciąż opracowują nowe funkcje, aby zaspokoić stale zmieniające się potrzeby O&M i rosnącą złożoność projektowania witryn”.

Bezpieczeństwo i niezawodność

Wyniki ankiety wskazują, że jakość sprzątania jest w czołówce, jeśli chodzi o robotykę, a 65% uczestników wymienia ją jako główny czynnik wpływający na wybór robotyki. niezawodność produktu; cena i gwarancja; i usługi znalazły się wśród trzech najważniejszych cech technicznych, które programiści biorą pod uwagę przy wyborze automatyzacji sprzątania, stanowiąc odpowiednio 54%, 47% i 44% odpowiedzi. Biorąc pod uwagę długi cykl życia projektów fotowoltaicznych, trwający do 25 lat, jasne jest, że długoterminowe bezpieczeństwo ma ogromne znaczenie.

W przypadku czyszczenia ręcznego moduł fotowoltaiczny można czyścić tylko kilka razy w roku, a następnie istnieje poważne ryzyko, takie jak uszkodzenie panelu fotowoltaicznego Powłoka antyrefleksyjna spowodowane czyszczeniem szczotką, co zmniejsza moc wyjściową. Korzystanie z robotycznego czyszczenia zmniejsza wpływ nieprzewidywalnych czynników, takich jak burze piaskowe lub silne zabrudzeniapoprzez codzienne czyszczenie paneli na placu budowy, w przeciwieństwie do zmniejszonej częstotliwości czyszczenia, na którą pozwalają procesy ręczne.

Podobnie same roboty czyszczące muszą być wysoce niezawodne, ponieważ zastosowanie zautomatyzowanego czyszczenia ma na celu zwiększenie wydajności. Ponad 50% respondentów ankiety wymieniło bezpieczeństwo jako jedną z trzech najważniejszych cech technicznych, jakich oczekiwali od rozwiązania czyszczącego.

Priorytet bezpieczeństwa

Bezpieczeństwo dotyczy również samej produkcji zrobotyzowanych systemów czyszczących. Dostawcy muszą uwzględnić dokładne zapewnienie jakości i testowanie wytrzymałość temperaturowaodporność na wiatr i Odporność na promieniowanie UV aby sprawdzić, czy jakość jest przez cały czas wbudowana w zrobotyzowany proces produkcyjny. W przypadku samego automatycznego czyszczenia istnieją względy bezpieczeństwa, a roboty nie mogą powodować uszkodzeń modułów, nawet jeśli jest to potencjalnie niewidoczne uszkodzenie, takie jak powłoki modułów.

Rozważenie przejścia na robotykę wiąże się również z odejściem od patrzenia na sprzątanie jako usługę doraźną, na angażowanie się w długoterminowe partnerstwo z dostawcą, który nie tylko będzie dostarczał sprzęt, ale także usługi konserwacyjne przez cały okres eksploatacji projektu fotowoltaicznego. Świadczy o tym fakt, że 44% respondentów wybrało gwarancje na produkty i usługi przez cały okres eksploatacji zrobotyzowanego systemu czyszczenia jako trzy najważniejsze czynniki przy wyborze dostawcy.

Jednak większość ankietowanych, którzy nie korzystali z robotyki, traktuje sprzątanie jako usługę, zdając sobie sprawę, że ułatwia to optymalną produkcję. Dlatego inwestowanie w zautomatyzowane czyszczenie oznacza zasadniczo dodanie do witryny kolejnego zasobu związanego z obsługą i utrzymaniem. Zapewnienie jakości rozwiązania wymaga czegoś więcej niż zaufania, a certyfikacja w renomowanych instytucjach to długa droga do zweryfikowania, czy rozważane rozwiązanie zrobotyzowane zostało wyposażone w wysokiej jakości i trwałe części, które są zbudowane z myślą o ekstremalnych warunkach pogodowych i długowieczności.

LCOE ponad koszt początkowy

Dużym problemem są koszty zrobotyzowanego sprzątania. Jednak znaczenie kosztów zmalało wśród respondentów, którzy mieli doświadczenie z automatyzacją i dlatego docenili jej wartość. Około 47% uczestników ankiety, którzy nie wdrożyli sprzątania zrobotyzowanego, wskazało, że ich największym ograniczeniem jest cena. Ponadto respondenci wymienili również cenę jako jeden z najważniejszych czynników przy wyborze dostawcy. Jednak gdy menedżerowie instalacji słonecznych wdrożą robotykę, wzrosła wartość i zmniejszono uśredniony koszt energii (LCOE), które wnosi do ich codziennych operacji, prawdopodobnie zastąpi ich obawy dotyczące kosztów.

Dynamika wartości nad kosztem wśród osób mających doświadczenie w sprzątaniu zrobotyzowanym została potwierdzona w wynikach badania w inny sposób. Dla tych, którzy już używali zrobotyzowanych rozwiązań czyszczących, koszt nie był głównym problemem. Zapytani o trzy najważniejsze czynniki wpływające na wybór robotyki, cena znalazła się na szóstym miejscu z ośmiu wyborów, plasując się poniżej jakości czyszczenia, niezawodności produktu, gwarancji i serwisu przez cały okres eksploatacji projektu, certyfikatów dostawców modułów oraz obecności lokalnego zespołu dla Zapewnienie obsługi i utrzymania.

Obawy usunięte

Wydaje się, że w przypadku firm, które obecnie korzystają z rozwiązań do czyszczenia ręcznego, wszelkie obawy dotyczące ich obecnej strategii czyszczenia dotyczą głównie wyceny usług, stanowiąc 21% odpowiedzi. Ich inne obawy w dużej mierze dotyczyły kosztów zarządzania, których będzie wymagać zrobotyzowane czyszczenie, oraz zapewnienia wysokiej jakości czyszczenia. Zostały one wymienione jako dwie pozostałe główne wady, stanowiące odpowiednio 20% i 17% odpowiedzi.

Według Scemama należy również wziąć pod uwagę ryzyko uszkodzeń, jakie stwarza tanie i niskiej jakości zrobotyzowane czyszczenie. „Istnieją projekty fotowoltaiczne, w których zainstalowano tanie zautomatyzowane rozwiązania, które musiały zostać usunięte ze względu na słabą wydajność, wysokie koszty konserwacji, a nawet uszkodzenia modułów”, powiedział. „Nasze roboty zaprojektowano tak, aby zapewniały nieprzerwane i niezawodne czyszczenie przez 25 lat, oprócz naszej gwarancji i serwisu przez cały okres eksploatacji projektu”.

Nastawienie skoncentrowane na cenie utrudnia dostrzeżenie oszczędności, jakie może zaoferować czyszczenie robota przez całe życie, a nawet może spowodować uszkodzenie modułów lub zakłócenie harmonogramów O&M z powodu awarii.

Potrzebujesz zaufanego partnera

Wydatki kapitałowe (capex) mogą być jedną z rzeczy, która martwi deweloperów, jeśli chodzi o dodanie robotyki do instalacji słonecznej, ale wydatki operacyjne (opex) są równie ważnym czynnikiem, a dane ankietowe wskazują, że jest to rozumiane przez branżę. Na pytanie, który model biznesowy jest preferowany w przypadku sprzątania zrobotyzowanego, prawie połowa zdecydowała się na model łączony typu capex-opex, podczas gdy ponad 25% wskazało, że pożądanym modelem jest leasing.

Posiadanie zaufanego partnera daje pełne zrozumienie wydatków projektowych i większą efektywność projektu. Dzieje się tak, ponieważ O&M nie jest już zaślepiony zmiennymi, doraźnymi kosztami utrzymania.

Ale to nie tylko znalezienie zaufanego partnera, który może sprawić, że robotyka stanie się opłacalna w projektach – zależy to również od zaangażowania i entuzjazmu O&M i zarządzających aktywami. Asset managerowie i dostawcy O&M byli postrzegani jako kluczowe czynniki wdrażania, na co wskazało 56% odpowiedzi, podczas gdy 46% ankietowanych, którzy nie mieli automatyzacji, uważało, że jej wdrożenie powinno sprowadzać się do kierownictwa.

Wygląda na to, że prawdziwymi kierowcami automatyzacji są pracownicy naziemni, którzy mają rzeczywistą moc kierowania wdrażaniem robotów.

The magazyn pv/Ankieta Ecoppia

  • The ankieta składał się z 23 pytań dotyczących aspektów czyszczenia modułów dla respondentów, którzy już wdrażają czyszczenie zrobotyzowane i tych, którzy tego nie robią
  • Pytania dotyczyły zarówno technicznych, jak i komercyjnych aspektów zrobotyzowanego czyszczenia oraz O&M projektu PV
  • Ankieta została przeprowadzona od maja do lipca 2022 r. i została wypełniona przez setki respondentów z całego świata
  • Został po raz pierwszy uruchomiony podczas magazyn pv webinarium w kwietniu 2022

Celem tego pierwszego w swoim rodzaju badania było lepsze zrozumienie oczekiwań i potrzeb rynku energii słonecznej w odniesieniu do zrobotyzowanego czyszczenia, co samo w sobie stanowi radykalną zmianę w sposobie prowadzenia O&M w dużych elektrowniach słonecznych.

Na pierwszy rzut oka

Robotyka wybrana do projektu fotowoltaicznego ma znaczenie, aw branży panuje przekonanie, że najważniejszymi czynnikami są bezpieczeństwo, jakość i niezawodność. Zespoły O&M zajmują się znalezieniem zrobotyzowanych systemów czyszczących, które działają dla ich unikalnej struktury i położenia geograficznego, i szukają partnera, który może dostosować się do ich indywidualnych potrzeb.

W ankiecie jednym z ważnych wniosków było to, że koszt nie jest jedynym czynnikiem przy wyborze partnera do sprzątania zrobotyzowanego. Koszty są jednak przeszkodą, którą należy pokonać, ponieważ powstrzymują właścicieli i menedżerów aktywów przed czerpaniem korzyści, jakie może przynieść zrobotyzowane sprzątanie, w ostatecznym zmniejszeniu LCOE witryny. Wreszcie, model obejmujący wyłącznie nakłady inwestycyjne utrudnia postęp i ogranicza zdolność zarządzających aktywami do nadążania za zmieniającymi się wymaganiami w zakresie innowacji w dziedzinie energii słonecznej, co jest nieuniknione w przypadku projektów trwających do 25 lat.

Ta treść jest chroniona prawem autorskim i nie może być ponownie wykorzystana. Jeśli chcesz nawiązać z nami współpracę i chcesz ponownie wykorzystać niektóre z naszych treści, skontaktuj się z: redaktorzy@pv-magazine.com.



Artykuł przetłumaczony automatycznie…

Similar Posts